torsdag 17. september 2009

Dro ikke en tur til Kongo... Men..

Nå har jeg altså vært og utforsket et annet kontinent.. I motsetning til andre nordmenn dro jeg IKKE til Kongo, men heller til Tunisia. Det var en helt ny verden som åpnet seg foran meg. Menn i gatene, gutter som vinker til deg (mulig det er fordi jeg og reisefølget mitt er begge blonde..) og innpåslitne folk som forventer å få penger for en tjeneste du ikke har spurt om. La meg gi et eksempel eller to: På hotellet vårt kom det en piccolo og skulle ta koffertene våre til rommet, og vi sa til han at han absolutt ikke trengte å gjøre det. Allikevel "rev" han koffertene våre ut av hendene våre og begynte å følge oss bort til rommet. Når han har vist oss rundt, blir han stående leeenge, for hva? Jo, for å få litt tips. Eller en mann vi møtte i Tunis, som stoppet oss på gaten og spurte på om vi lurte på noe. Vi ville spise, så vi hørte om han visste om noe sted. Han går med oss, og følger oss til en bakgate, og påstår at dette er Tunis' beste restaurant. Så står han der, og ber oss om å betale han for den veien han har fulgt oss. Når alt vi ville ha var en retning. Forventingene i landet er så høye til turistene som kommer, at det kan virke som en brems til turismen. I ganske motsetning til Norge. Om noen stopper opp og spør om veien vil vi ikke kreve betaling for det! Ikke rart Afrika ligger så langt etter, når de ikke klarer å holde på den turismen som faktisk kommer.

Men ellers var det en fin tur; sol, strand og is. Det blir en glad av! Og en ting til man også blir glad av, er herlige mennesker rundt seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar